A moment changed everything - Del 22

 



Melissas perspektiv

Vad är det som har hänt? Det är bara till att ringa mig om du vill prata.” Stod det och jag kunde få fram ett litet leende på mina läppar. Snabbt klickade jag in ett svar. ”Vanessa, min allra bästa vän fick åka akut in till sjukhuset, hon föll ihop och hennes hjärta slår inte som det ska. Och tack Liam för att du bryr dig”. Ja tryckte snabbt på skicka, och det kändes som något lättade från mitt hjärta. Liam brydde sig om mig, det kändes bra. Men jag var fortfarande riktigt orolig för hur det skulle bli med Vanessa, tänk så klarade hon inte sig? Tänk om hennes hjärta slutar slå? Vad skulle jag ta mig till då?


Jag gick in mot Vanessas rum, hjärtmaskinen pep och hon hade syrgas, det kändes inte som det var Vanessa. Detta skulle ju inte hända henne, det var inte meningen. Men det var ingens fel, det var ingen som hade skadat henne, så jag kunde inte skylla på någon. Jag gick mot hennes säng och hon vände sitt huvud mot mig. Jag tittade på henne med en orolig blick men hon sprack upp i ett leende när hon såg mig.
Jag satte mig på en stol som stod sidan om hennes säng och tittade ner på mina händer. Jag visste inte vad jag skulle säga eller göra.
-Tack för att du är här, sa hon tyst och jag kollade upp mot henne.
-Alltid. Hur mår du?
-Inte så bra, jag är trött, sa hon och la sitt huvud ner på kudden.

Det kom in en kvinna genom dörren. Hon var ganska kort och hade mörk hår, som var uppsatt i en hästsvans. Hon log ett vänligt leende mot både mig och Vanessa.
-Du måste tyvärr gå ut här ifrån, vi ska undersöka Vanessa lite, sa hon och jag nickade. Min hand kramade om Vanessas hand och jag log mot henne.

Jag satt nere i en cafeteria med mamma och Marie. Klockan var över tolv och jag var riktigt trött, men jag ville vara här för att veta hur det skulle bli med Vanessa. Min mobil vibrerade och jag tog snabbt upp den. ”Oj då, det låter inte bra. Hälsa din vän och hoppas hon blir bra igen!”. Jag fick ett stort leende på mina läppar. Att Liam kunde vara så snäll och att han faktiskt brydde sig. Jag kände honom knappt, men det betydde på något sätt mycket för mig.

När klockan var halv fyra på morgonen la jag hemma i min egen säng. Allt var under kontroll med Vanessa och om det inte blev värre skulle hon få komma hem igen under dagen som kom. Mamma hade lovat att gå upp tidigt för att ringa till skolan och sjukanmäla mig, eftersom jag inte skulle få så många timmar sömn.

Lördag, 18 februari

-Vi ska hem till Stefan och äta ikväll, sa mamma direkt när jag kom ner från mitt rum för att äta frukost. Kunde hon inte i alla fall sagt godmorgon? Jag suckade för mig själv.
-Måste jag med? Sa jag surt.
-Ja, vi ska äta där.
-Ja, men jag kan laga mat själv. Jag är sjutton år, sa jag, med betoning på sjutton.
-Både du och din bror ska med, sa mamma bestämt och jag suckade.
-Men, jag kan laga mat själv. Jag gillar verkligen inte Emil. Jag kan bjuda hit Vanessa, så kan vi äta mat här. Låter inte det som en bra idé?
-Ni ska med, sa mamma ännu mer bestämt och jag suckade. Vanessa hade blivit bättre efter det som hänt, men läkarna var rädda att det skulle hända Vanessa igen, så därför fick hon vara väldigt försiktigt.
-Men, mamma...
-Det hjälper inte. Ni ska med. Nästa gång kanske du kan stanna hemma.
-Eller så stannar jag hemma denna gången och följer med nästa? Sa jag som ett förslag och mamma skakade på huvudet.
-Nej.
-Men, vad är skillanden egentligen? Sa jag surt och mamma suckade.
-Kan du inte bara följa med? För min skull?
-För din skull? Vad gör jag för nytta? Du vet att jag bara kommer sitta och sura ändå?
-Men, vi vill ju att det ska funka mellan dig och Emil...
-Och ni, eller ja, du, tror det blir bättre för du tvingar oss att ses? Jag tänker inte förlåta honom.
-Det är bara ikväll. Ta med din dator, så kan du säkert sitta någonstans med den, sa mamma och jag nickade.
-Ja, det tänker jag göra, sa jag surt och hon nickade.
-Vilken tid ska vi vara där?
-Sju.
-Okej.

Klockan var halv åtta. Jag, Simon, Emil, mamma och Stefan satt samlade runt bordet i deras uterum. Mamma och Stefan frågade oss frågor som vi alla tre motvilligt svarade på. Vi åt under tystnad och jag hatade verkligen när det blev såhär. Jag hade ätit upp min mat och mamma hade trots allt sagt att det var okej att jag gick ifrån, även om det kanske var lite oartigt.
-Jag hoppas verkligen inte det gör något att jag går ifrån, sa jag och Stefan skakade på huvudet.
-Nej, det är ingen fara, sa han och log.
-Maten var verkligen jättegod, sa jag och Stefans leende satt kvar.
-Ja, jag är ingen professionell kock, men jag gjorde mitt bästa!
-Men, det var verkligen gott, sa jag och log.
-Tack för maten, fortsatte jag.
-Varsågod! Vill du sitta lite ensam så kan du gå in i vårt gästrum, gå bara upp för trappan och gå in i tredje dörren till höger.
-Okej, tack, sa jag och log.

Jag gick in i rummet och kollade till vänster där det fanns en beige soffa och några hyllor på väggen där det fanns en hel del böcker. Till vänster fanns en säng och ovanpå sängen satt en söt liten katt. Jag stängde till dörren efter mig.
-Hejsan katten, sa jag i en sån typisk röst som man använder till djur. Jag gick fram till katten och klappade den lätt. Katten började spinna direkt och jag skrattade lite. Rummet var ljust och jag bestämde mig för att sätta mig i soffan. Jag tog upp min dator från min väska och satte mig försiktigt i soffan och startade datorn. Jag loggades automatiskt in på skype och direkt när jag loggade in kom det ett plopp-ljud. Det var ett meddelande, från Liam. Jag hade gett min skype adress till honom, men vi hade haft tid att snacka så mycket. ”Hej, vad hittar du på? Har du lust att skypa? Det blev ju aldrig av i onsdags!”. Jag log lite för mig själv. ”Ja, visst. Är hemma hos min mammas pojkvän, men är inne på ett rum, så det går bra!”. Jag tryckte upp internet och i samma sekund kom det upp en ruta på skärmen. Jag tryckte på acceptera och plötsligt kunde jag se Liam där. Jag log ett leende och kände hur jag blev lite nervös.
-Hejsan, hur är det? Frågade Liam.
-Hej, jo det är bra! Hur är det själv? Sa jag, med min inte så bra engelska, men Liam verkade fatta i alla fall.
-Det är bra!
-Vad hittar du på? Fortsatte han.
-Jag är hos... eh, min mammas pojkvän, som jag sa. Jag ville egentligen inte ens hit, men mamma sa till mig att jag kunde ta med min dator, så det räddade denna kvällen.
-Och du kan snacka med mig, sa Liam och log.
-Ja, precis! 


 

Förlåt sååååå mycket för att det inte kom någon del igår, men ibland händer det saker. Dock tråkigt att folk klagar när vi inte uppdaterar på EN DAG, när vi lägger så mycket tid på novellen och förra veckan fick ni två delar per dag 4 dagar. Tycker ni vi har dålig uppdatering, starta en egen novell blogg och lägg upp minst två delar per dag, sedan kan ni väl komma tillbaka och säga hur lätt det är? Och liksom säga hur ni gör? Förstår ni vad jag menar? Vi lägger ner MYCKET tid på denna bloggen, mer än vad ni tror. Och sen har vi lov också.

Iaf, ibland får vi frågor om vi har twitter, och jadå, det har vi. Följ @BooBearIsHot (angelica) och @JohannaM1D (johanna). Tweeta oss gärna något gullig eller roligt, självklart så svarar vi och fråga om ni vill ha en follow back!

Vill du läsa novellen med engelska dialoger? Klicka dig in på http://onedirectionnovell.blogg.se/english och glöm inte lämna en kommentar vart du än läser! 

 


Kommentarer
Postat av: Lollo

Åh, Vad ja älskar novellen! Själv tkr ja mest om Niall .. o Zayn e oxå cool 8)

2012-07-05 @ 21:21:22
Postat av: Anonym

Åh, Vad ja älskar novellen! Själv tkr ja mest om Niall .. o Zayn e oxå cool 8)

2012-07-05 @ 21:21:29
Postat av: Bethany

Bra novell, Kram :)xx

xoxo Beth

2012-07-05 @ 21:26:24
Postat av: lollo

fett bra del
och asså dem som klagar sluta med det
annars tycker jag att ni uppdaterar bra:)och eram blogg bara äger

2012-07-05 @ 21:40:39
Postat av: lollo

fett bra del
och asså dem som klagar sluta med det
annars tycker jag att ni uppdaterar bra:)och eram blogg bara äger

2012-07-05 @ 21:40:54
Postat av: Rebecca

Älskar eran novell även om jag inte är ett 1D fan c;
Tycker ni uppdaterar bra, inte för mycket och inte för lite, utan perfekt! Dessutom har ni ju också sommarlov. c:

2012-07-05 @ 22:28:10
Postat av: Linnea

Jätte bra. Jag blir bara glad av att ni skriver och vet själv hur det kan bli efter ett tag, uppdateringar kan bli sämre och att ni skrev så mycket förra veckan gör mig super glad. Just keep going!

2012-07-05 @ 22:32:44
Postat av: miranda

det var jätte bra ! :)

2012-07-05 @ 22:34:37
URL: http://ourdirection.devote.se
Postat av: miranda

det var jätte bra ! :)

2012-07-05 @ 22:34:40
URL: http://ourdirection.devote.se
Postat av: Hania

Förstår att det kan vara svårt att uppdatera och särskilt på sommarn! Men jag gillar verkligen novellen! Kram

2012-07-05 @ 22:42:02
Postat av: Sofie

Så sjukt bra!

2012-07-05 @ 22:56:02
Postat av: Mathilda

Jag tycker att ni uppdaterar bra!!! Och ni måste ju också ha ett liv så heja er och ni är skit duktiga! <33333

2012-07-05 @ 23:40:31
Postat av: Nora

Ni skriver så sjukt bra, och förstår om ni inte kan uppdatera varje dag! Bäst är ni iallafall! :)

2012-07-05 @ 23:57:12
Postat av: Anonym

Jag vet hur ni känner er... Jag hade en novell blogg och skrev 3 kapitel varje dag i en vecka. Men efter det blev jag så uttröttad(för det är ju jobbigare än folk tror) så jag alutade bara skriva helst plötsligt...

2012-07-05 @ 23:59:46
Postat av: Louise (lollo_lizen på Twitter)

Älskar novellen oc följer er båda på Twitter nu :)<3

2012-07-06 @ 00:06:29
Postat av: Anonym

Antar att den kommer handla om Melissa och Liam...? Kan ni inte göra så att den handlar om henne och Harry? Snälla? :)

2012-07-06 @ 01:39:49
Postat av: tova

jag och min kompis har precis startat en novellblogg om one direction! kika gärna in!:D

2012-07-06 @ 07:39:53
Postat av: Elin

Ni skriver ju JÄTTEBRA!!
Och den som säger att uppdaterimgen är sämst har SÅ fel!
Ni uppdaterar i lagom takt så man hinner längta och så och jag tycker att de e jättebra!

2012-07-06 @ 08:39:20
Postat av: Emmeli

Aww >:D Fattar att ni inte kan uppdatera hela tiden, ni har ju ett irl liv oxå! Man kan inte sitta framför datorn hela dagen när det är sommarlov (och skola...)! Hihi, älskar novellen!<3
Just keep going guys! (;

2012-07-06 @ 08:47:17
Postat av: Emmy

Jag förstår att ni inte kan uppdatera varenda dag, och redan nu tycker jag eran uppdatering är super bra!! Ni har ju också era liv att leva. Bra del! :) Kram!

2012-07-06 @ 09:54:06
Postat av: sofia

Klart bästa novell jag läst!!!! Hoppas att det handlar om liam och mellisa!!!!!!

2012-07-06 @ 10:18:53
Postat av: Alexandra 1D

Hej ! Jag förstår att ni inte kan uppdatera varje dag. För ni har ju också sommarlov. Jag tycker ni uppdaterarnär ni vill och kan . Men uuppdatera ofta i alla fall . Plise
, Kramar Alexandra

2012-07-06 @ 11:26:51
Postat av: Tova och Alicia

Hej, jättebra avsnitt, som alltid ;) Har ni lust att titta in på våran nya novellblogg om 1d?? :)

Kraam

2012-07-06 @ 11:30:12
URL: http://onedirectionnovellerna.webblogg.se
Postat av: YoloNovell

Hejsan!
Jag har precis börjat på en ny novell - From Dream To Reality - och det skulle vara jättekul om du skulle vilja läsa den och säga vad Du tycker! Kram :)

http://yolonovell.blogg.se/2012/july/do-you-feel-the-same-1.html#comment

Svar: Går tyvärr inte att komma in på bloggen då du verkar ha lösen-skyddat :/
Johanna Malmgren

2012-07-06 @ 13:00:37
URL: http://yolonovell.blogg.se
Postat av: Lovisa - Läs, kommentera och följ

Asbra :)

2012-07-06 @ 15:03:06
URL: http://onedirectionstoriiies.blogg.se
Postat av: Erika Anestedt

sjukt bra du måste skriva mer

2012-07-06 @ 17:23:52
URL: http://erikasfilmblogg.blogg.se/
Postat av: frida

Tjejer, lyssna inte på de som klagar.
Ni har sommarlov precis som vi och eran uppdatering är jättebra precis som den är! Älskar eran story, hoppas på Liam & Melissa? :)

2012-07-06 @ 17:46:57
Postat av: Mirabelle

super!

2012-07-06 @ 18:28:30
URL: http://katycationer.blogg.se/
Postat av: lovisa

jätte bra!!

2012-07-06 @ 18:41:55
Postat av: Hanna :)

as bra :)Jag tycker inte att ni uppdaterar dåligt. Jag kan förstå att man inte alltid hinner också :) <3

2012-07-06 @ 19:43:54
Postat av: Hanna :)

as bra :) jag tycker inte att ni uppdaterar dåligt :) jag kan förstå om man inte alltid hinner :) <3

2012-07-06 @ 19:44:58
Postat av: Louise

har läst allt idag och är riktigt imponerad! en av de bästa jag har läst, kolla gärna in min! (:

2012-07-06 @ 21:57:28
URL: http://fanficaboutonedirection.blogg.se
Postat av: Mirabelle

Länkbyte i menyn?

Svar: Vi gör tyvärr inga länkbyten just nu men håll utkik för vi skriver när vi tänker göra fler! :D
Johanna Malmgren

2012-07-06 @ 22:16:09
URL: http://katycationer.blogg.se
Postat av: Mirabelle

Länkbyte i menyn?

2012-07-06 @ 22:20:57
URL: http://katycationer.blogg.se
Postat av: nadja

superbra!
en fråga bara, betyder la låg? :$

Svar: Haha, ja, det är jag som alltid skriver "la" ... ska bättra mig och skriva LÅG! haha :)
Johanna Malmgren

2012-07-09 @ 13:03:20
URL: http://onediirectionnovells.blogg.se
Postat av: nadja

superbra!
en fråga bara, betyder la låg? :$

2012-07-09 @ 13:03:24
URL: http://onediirectionnovells.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback